ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שישי, 29 באוקטובר 2010

המחשב בכיתה: בעד ונגד

שלום הבלוג היקר שלי,

לא יאמן, אך חיש מהר הסתיימה לה החופשה והנה עומדים אנו בפתחה של שנת הלימודים החדשה ובפתחו של הסימסטר החדשה ושמו: הסמסטר האחרון ללימודים לקראת התואר השני!!!

קשה להאמין שבעוד מספר חודשים יסתיימו הלימודים ואני אזכה בחזרה ביום חופשי בשבוע... וגם המון ידע חדש וחדיש
ומה קורה עד אז?

עד אז חוזרת שגרת ההרצאות (מדי יום רביעי), מטלות, עבודות ומבחנים.

ברצוני לשטף אתכם בשיחה שהתקיימה לפני אחת הישיבות עם עמיתתי לעבודה, מחנכת בכיתת הצעירים בבית הספר בו אני מלמדת ( להזכירכם אני עובדת בבית ספר לחינוך מיוחד עם ילדים הלוקים בפיגור שכלי).

דיברנו על טיפוח יכולת הבחירה של התלמידים ועל עידוד מעורבותם בשיעור. אחת הדרכים המאתגרות והמעניינות היא שילוב המשחק הממוחשב. להפתעתי תגובתה של המורה הייתה: 'המחשב הוא לא יכול להיות כלי למידה בכיתה משום שהתלמיד לא פעיל מול המחשב. המחשב מיועד להנאה ולא ללמידה'.

אני, כמובן, ניסיתי להסביר ולטעון את כל הטעונים האפשריים, כשחלקם הבנתי ולמדתי במסגרת לימודיי. ניסיתי להסביר שהמשחק הוא הכלי שמאפשר התקדמות אישית בדרך הכי חווייתית וטבעית עבור הילדים בכלל ועבור הילדים הקטנים בפרט. ניסיתי להבהיר שבאמצעות התאמת המשחק לתלמיד ניתן לחזור בדרך משחקית על החומר הנלמד ועוד הסברים כאלה ואחרים, אולם הכל לשווא.

ואז עברה במוחי מחשבה, שכנראה ישנם עוד מורים כאלה במערכת החינוך שחושבים בדרך דומה ולא רואים במחשב כלי לימודי בכלל. אם כך, למה להתאמץ ולהטמיע את שילובו בכיתה אם לא מאמינים בתרומתו. נשאלת השאלה, מה עושים? ובמקרה נתקלתי גם במאמר מעניין שיוכל לתת מענה לשאלה הזו.

המאמר נקרא "שילוב מחשבים ניידים בכיתה: עמדות, צרכים ופיתוח מקצועי של מורים למדעים" של קליגר, א', בן חור, י' ובר יוסף, נ'.

המאמר מציג ומתאר תוכנית ייחודית של שילוב מחשבים ניידים בכיתות משנת 2004 בישראל. במאמר קיים תיאור של מודל ייחודי לפיתוח מקצועי המורכב משלושה מעגלי תמיכה שניתנו למורים המשתתפים בתוכנית:
1. תמיכה לכלל המורים של התוכנית
2. תמיכה למורים לפי בתי הספר
3. תמיכה למורים לפי מקצועות הלימוד

המאמר מתייחס לגורמים אשר עלולים לסייע או לעכב שילוב התקשוב במערכת החינוך. אחד הגורמים האלה, הגורם המכריע ביותר, הוא תפקודם של מורים ועמדותיהם כלפי השינוי. המאמר מייחס חשיבות ללמידה ולהתפתחותם המקצועית של מורים. ההכשרה של המורים הינה קריטית להטמעת החידושים ולהובלת השינויים במערכת החינוך.

ראו זה פלא, המאמר מתייחס בדיוק לשאלתי מה עושים, בכדי להטמיע את המחשבים בכיתות ולגרום למורים להאמין בכך?

התשובה היא: הכשרה של המורים ופרסום הדוגמאות בבתי הספר שכבר הצליחו

הכנסת המחשבים לכיתות משנה את מהלך השיעור המוכר והמסורתי: המחשב מזמן הן למורה והן לתלמיד מצבים חדשים בכיתה הן בתחום התוכן והן בתחום ניהול הכיתה.

המחשב פותח מגוון רחב של אפשרויות למצידה בכיתה ומחוצה לה. חשוב לתמוך במורים שכבר מנסים לשלב את המחשבים בכיתות ובד בבד להכשיר את אלה שחוששים מסיבות כאל או אחרות.

להרחבת הידע ולקריאת המאמר מצב" הקישור:
http://telem-pub.openu.ac.il/users/chais/2008/evening/3_1.pdf


5 תגובות:

  1. הי אילנה,
    ברצוני לשתף שגם אני כמו הרבה אחרים, ראיתי במחשב בתהליך הלמידה ככלי הנאתיובעקבות לימודי, שיניתי את גישתי וכיום המחשב הפך להיות חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה בכיתתי.
    סיגי

    השבמחק
  2. היי אילנה
    שמי אוולין , סטודנטית לתואר שני בניהול מערכות חינוך. בנסגרת קורס תקשוב ולמידה, הגעתי לבלוג שלך וכל שיחתך אודות ניצול היכולות האדירות והפוטנציאל הטמון במחשב בין אם בכיתה רגילה ובין אם או קל וחומר בכיתה לילדים עם צרכים מיוחדים - הוא רווח עצום.
    בכתתי תלמיד שמפאת מצבו הבריאותי אושפז ואינו לומד בכיתה, מדובר בכיתה א'. התאמצתי והשגתי בכוחות משותפים מחשב נייד וחיבור לאינטרנט על מנת לקיים שיעורים וירטואליים למענו.
    הילד נתרם וכן שאר הכיתה לאין ערוך.
    בנוסף, המחשב בשעות האחרות פועל ללא הרף לבדיקה וגילוי ידע וחקר ע"י התלמידים עצמם.
    אני כל כך נהנית ובטוחה שלו היו לי כמה עמדות, הלמידה היתה פי כמה וכמה. מחזקת את דברייך
    אוולין

    השבמחק
  3. שמי דבאח אסמא מורה ורכזת לחינוך מיוחד , סטודנטית לתואר שני בנושא ניהול מערכות חינוך במכללה האקדימית המרכז במסגרת קורס תקשוב ולמידה הגעתי לבלוג שלך זה מאוד עניין אותי הבלוג שלך התייחס לנושא של חינוך המיוחד ואנשים בעלי צרכים מיוחדים גם שילוב המחשב בלמידה זה מאוד מרתק
    הכנסת המחשבים לכתות זה מאוד חשוב במיוחד לאנשים בעלי צרכים מיוחדים בבית ספר שלי כבר התחלנו לשלב המחשב בשעורים גם מלמדים שעורים מתוקשבים בהצלחה רבה לך ואני אבקר עוד בבלוג שלך
    תודה

    השבמחק
  4. שלום אילנה,
    שמי שרון בני ואני סטודנטית לתואר שני:ארגון וניהול מערכות חינוך במכללה האקדמית אור יהודה. התבקשתי באחת המטלות של קורס תקשוב עם גילה קורץ להכנס לאחד הבלוגים ולהגיב על הבלוג.
    רציתי לומר לך שמאוד התרשמתי מהדרך בה את מנהלת את הבלוג ואני מאוד מזדהה עם החשיבות של שילוב במחשב בהוראה ללמידה ולאו דווקא למשחק. אין ספק כי יש לשנות את התפיסה הגורסת בקרב עובדי ההוראה כי המחשב אינו כלי ללמידה ההפך הוא הנכון הוא מזמן, מאתגר ומכניס עניין וצבע לתחומי תוכן רבים בהוראה.
    התרשמתי מאוד מעבודתך בחינוך המיוחד ובחייל שאת עושה בשילוב המחשב עם ילדים אלו.
    נהנתי מאוד, תודה שרון

    השבמחק
  5. אילנה שלום,
    שמי ברכה ואני לומדת לתואר שני בקורס של מתי ובמסגרת קורס זה התבקשנו לשוטט בבלוגים שונים. החלטתי להגיב לבלוג שלך כי מצאתי המון מן המשותף. גם אני כמוך מורה לחינוך מיוחד, מחנכת כיתה קטנה ומיוחדת ומתמחה בהוראה מתקנת. החלטתי השנה ללמוד לתואר שני במכללה האקדמית באור יהודה ואני מאוד נהנית.
    לתחום המחשוב אני פחות חשופה אך נהניתי לקרוא את תחושותייך ותגובותייך שאיתם אני מזדהה כמו: תחום התקשוב שכל כך נחוץ ותורם בעיקר או גם לילדי החינוך המיוחד, במיוחד בשעות האחרונות של היום, כשלרוב הילדים בכיתה הצורכים ריטלין, פגה השפעתו וזו עבורם השעה הקשה ביותר ללמידה בדרך הפרונטלית.
    דרך המחשב אנו לומדים באופק מט"ח מדעים, חינוך לשוני ועוד המון. התלמידים פשוט מרותקים ומקבלים משוב בד"כ מיידי על עבודתם.
    הלוואי שיכולנו להכניס לכל כיתה בכלל ולכיתה קטנה בפרט מספר מחשבים. אני רואה את המחשב ככלי שידרבן ויעזור ללמידה. מורים צעירים שאין להם מספיק ידע כיצד לפעול בכיתה מקוונת, מתקשים להבין את השימוש היעיל שאפשר להפיק מהכלי המדהים הזה לטעמי- לכן אנו נתקלים בתגובות כמו של המורה הצעירה בבית ספרך.
    תודה על הצצה מעניינת ביומנך ובאפשרות הצפייה בסרטונים מרתקים.
    יישר כח בהמשך לימודייך,
    ברכה

    השבמחק