ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שישי, 7 במאי 2010

העידן המודרני גם בחינוך המיוחד...

שלום הבלוג היקר שלי!
הפעם אשתף בחוויה יוצאת מן הכלל שהיתה לי והפעם עם תלמידיי. אני מחנכת כיתה בבית ספר לחינוך מיוחד ועובדת עם תלמידים הלוקים בפיגור שכלי ומתפקדים ברמות הנמוכות.
במסגרת הקורס "משחקים מתוקשבים" אצל ד'ר מיקי רונן נחשפתי לקריטריונים ונקודות הסתכלות חדשות כהשפיעו עליי בבואי לבחור ו/או לבנות לתלמידי משחק לימודי. התכנים גרמו לי לפתח מידה ניכרת של ביקורתיות למשחק המתוקשב ובעקבות כך לבחור במשחקים איכותיים יותר, להשתמש במחוללים חדשים שנחשפתי אליהם ולתכנן משחקים חדשים התואמים את יכולתם של התלמידים.
ביום שישי האחרון ערכנו פעילות משותפת לשתי הכיתות בנושא "הפרה והחלב" לקראת חג השבועות המתקרב. עמיתתי הכינה שיעור המשלב מחשב כשבחלקו הראשון התלמידים צפו במצגת ובחלקו השני התנסו בהכנת שוקו.
כאן ברצוני לשתף ברגשותיי המעורבים איתם יצאתי מהשיעור.
מצד אחד - יש מחשב חדש בכיתה כשהוא מחובר לרשת ונגיש לתלמידים. יש לציין שעד לפני כחודש אף אחד לא חלם על כך כלל וכלל והטענה שרבצה הייתה ש"התלמידים לא קוראים אז אין להם צורך במחשב ובאינטרנט." היום אני גאה כי כל הכיתות בשכבת הבוגרים (שלוש כיתות) קיבלו מחשב חדש לכיתה שמחובר לרשת. בסוף השיעור ראיתי כיצד אחת התלמידיות דואגת לכבות את המחשב ומפגינה שימוש מושכל,אף בלתי צפוי (לפחות מבחינתי) בעכבר. היא ידעה בדיוק היכן ללחוץ ובאיזה רצף לבצע את כיבוי המחשב וסגירת התוכנה!!!!
ואלה תלמידים שלא יודעים קרוא וכתוב!!!! אז אכן יש צדק בעולם ותלמידים אלה קיבלו את המחשב לכיתה!!! זוהי הכנה אמיתית לחיים- הרי בוגרינו ישתלבו בהמשך בעולם המודרני שמחוץ לכתלי בית הספר והעולם המודרני = שימוש במחשב!!
אולם מצד שני, שילובו של המחשב בשיעורים טרם נעשה באופן מושכל, ממוקד ושוטף. התכנים והנקודות שנחשפתי אליהם בקורס של ד'ר מיקי רונן טרם מיושמים בשטח. הדוגמה לכך היא השיעור המתואר בו עשתה המורה שימוש במשחק ממוחשב בתוכנת פאור פוינט שלא מותאם מספיק לצרכי התלמידים וחבל!!! בשיעור הזה הרגשתי כי לתלמידים אין שליטה מספקת בהפעלת המצגת והצפייה הייתה פאסיבית למדי. יש לזכור ולהדגיש כי העידן בו המורה הינו בעל ידע בלעדי נגמר והיום עליו לתפוס מקום של מנחה ומדריך וזה תקף גם בחינוך המיוחד!!!
תלמידינו מסוגלים ליותר ממה שאנו מאפשרים להם!!! עלינו לשחרר ולסמוך עליהם!!! אני רואה את תפקידי העתידי בבית הספר כאחת המובילות לשינוי וגורמת לפיתוח העמדות כלפי השימוש במחשב ובאינטרנט בקרב תלמידינו!!!

3 תגובות:

  1. אילנה היקרה,
    כבר בסרטון שהעלית לבלוג "תקשוב והשתלבות בחינוך המיוחד" מורגש היחס האוהד והרציני שלך לנושא, כמו גם היחס המבין כלפי תלמידייך. את מודעת לצרכיהם ופועלת ליישמם בעזרת הכלים והטכנולוגיות אותם אנו לומדים.
    יישר- כוח!!
    דורית

    השבמחק
  2. אילנה,
    אני מאוד מתרשמת מהיכולת שלך ושל חברותייך בשילוב המחשב בבית ספרכן. מרגש לראות כיצד אתן עומדות על הדברים, פונות למנהלת ואט אט מצליחות להטמיע היבט טכנולוגי נוסף במערכת, תוך הבנה והפעלת שיקול דעת המותאם לאוכלוסייה עמה אתן עובדות.
    נכון, הדרך ארוכה, וניתן לעשות עוד הרבה אך אני מאמינה כי אתן בדרך הנכונה בהצבת יעדים חדשים בבית ספרכן. אני מאמינה כי בית הספר ישכיל להשתמש בידע וביכולות החדשות שאתן רוכשות בתואר זה ומאחלת לכן כי אכן תצליחו להמשיך בעשייה זו ובדרכן...

    השבמחק
  3. אילנה היקרה,
    אכן מילים כדורבנות!
    אני בהחלט מסכימה איתך בכל הנוגע להעלאת הציפיות מתלמידי החינוך המיוחד, הוכחה יפה לכך ראינו במפגש עם אירית בנין מבי"ס גניגר...
    אני רואה את ההתייחסות הרצינית שלך ושל הצוות שלך בכל הנוגע לעבודה עם התלמידים, ולמידת החופש בעבודה מול המחשב, כל הכבוד!, אתן אכן מגיעות עם התלמידים שלכן להשגים שמורים אחרים לאותה אוכלוסיה לא היו בכלל מעיזים לנסות !
    ישר כח !
    ממני
    נעמי

    השבמחק