ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שבת, 7 באוגוסט 2010

ממשק - אין זו אגדה



שלום הבלוג היקר שלי,

הסמסטר השלישי נמשך ובמהירות בזק מתקרבים אנו לסיומו- לא יאמן שרק התחיל החופש הגדול והסמסטר השלישי והנה כבר מרגישים את סופו ויחד עם זאת את סיומה של חופשת הקיץ (למי שהיתה כזו בכלל)...

אני זוכרת את השיעור הראשון בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" ובו גב' גלית בן צדוק דיברה על פיתוח אינטראקציה ועל כתיבת מסמך אפיון. בתחילת הסמסטר הדברים נשמעו הזועים למדי: בחירת הנושא, סוג האינטראקציה, תכנון הממשק, מטרות ועוד כל מיני שיקולים פדגוגיים אחרים שחייבים לקחת אותם בחשבון בתכנון האינטראקציה.

התהליך לא היה פשוט כלל וכלל!!! הכרנו את בעלי תפקידים השותפים לעבודה- מי זה הגרפיקאי ומה תפקידו ומי זה בכלל המתכנת ומה תפקידו בכוח?!

אט אט ובעזרתה של גלית התקדמנו אנו בתכנון האינטראקציה הראשונה שלנו לתלמידים המיוחדים שלנו. המשימה הראשונה הייתה לעצב את הממשק של האינטגרציה.

שאלתי את עצמי מה זה בכלל הממשק?! מילה מצחיקה למדי, לא?! נכנסתי לאינטרנט כדי למצוא את פרושה ומה גיליתי?


מסתבר שקיים ויכוח באקדמיה העברית לגבי המילה מה נכון יותר "ממשק" או "מנשק".

"האקדמיה החליטה לפסול את המילה "ממשק", כתרגום למילה האנגלית interface, ולהעדיף על פניה את המילה "מנשק" או "מישק". ממשק או מנשק של תוכנה הוא אוסף הדרכים שבהן תוכנה אחרת יכולה להתקשר איתה. בפרט, "ממשק המשתמש" הוא האופן שבו התוכנה מתקשרת עם האדם המשתמש בה.", כך טוען האתר לשפה העברית.

נשאלת השאלה האם על המשתמש לנשק את המחשב האישי שלו לפני שמתחיל לעבוד?! נכון שהמחשב הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו וכן הוא חלק בלתי נפרד ממשפחתינו, אבל לנשק זו הגזמה, לא?! נשיקות זה לא רע כמובן, אבל האם "מנשק המשתמש" זה לא קצת מוגזם?

האתר מציג את האירוניה שבחשיבה של האקדמיה העברית ומדגימה זאת כך : "נראה האקדמיה לא חשבה על זה עד הסוף. למשל, על הפועל השימושי מאד: "להתממשק עם..". בנוסח, התכנית שלי צריכה להתממשק עם התכנית שלך. האם האקדמיה באמת מצפה שהתכניות יתמנשקו זו עם זו או ינשקו זו לזו? "

הכותב מסכם בכך שאומר "אני לא חושב שהמילה ממשק היא רעה כל כך."

ראיתם כמה מסובך להחליט איזה שם בעברית לתת לקשר שבין אדם למחשב ומה שקשה עוד יותר הוא להחליט כיצד ה"ממשק" הזה ייראה בכדי שבסופו של דבר הגרפיקאי, המתכנת והמפתח (לא יאומן, אך במקרה הזה זה אנחנו!!!) ייצרו איטנראקציה שמתאימה לצרכי הלמידה בקרב התלמידים שלנו, כל צוות וקהל היעד שלו.
ראו כמה קשה לקבוע ולהחליט על שם חדש בעברית לתופעה ישנה למדי- שימוש של האדם במחשב . מקווה שהחשיבה על דרכי ההטמעה של הטכנולוגיה במערכת החינוך תהיה עניינית ומהירה יותר מהויכוח שקיים באקדמיה העברית לגבי קביעת השם לקשר בין אדם לתוכנה/מחשב.

לעיון בכל הכתבה הנה הקישור:
http://www.safa-ivrit.org/form/minshak.php

5 תגובות:

  1. הי אילנה,
    אכן תוכנה אחת, משתמש אחד, מחשב אחד מתמנשק עם השני... אני רק מקווה שפעולת ההתמנשקות תהיה קלה וזורמת יותר מעצם הגייתה :)
    כמי שחווה יחד איתכן את הדרך ליצירת האינטראקציה המתמנשקת עם המשתמש וכאחת שראתה אתכן בעת יצירת התמונה שבפוסט, חייבת לציין שהתמונה נראית מאד מקצועית וכאילו נלקחה ישירות מאחד המשחקים הקיימים ברשת.
    כלומר גרפיקאי ומתכנן כבר יש לנו... חסר המתכנת?!?!
    בהצלחה במשימה
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. הי אילנה,
    נהנתי מאוד מקריאת הפוסט, מדהים לראות איך שכמעט כולם עוברים את אותם שלבי חשיבה בדרך ליצירת הממשק, מנשק, דרך אגב בגאומטריה יש מושג שנקרא- "משיק" אולי זה יעזור קצת לאקדמיה ...
    מחכה לראות את המוצר המוגמר שיצרתן זה כבר נראה לי שימושי ידידותי ומעניין בהתחשב בקהל היעד שלכן ובכלל זה יכול להתאים לכיתות א'ב' לא ?
    ורד.

    השבמחק
  3. אילנה היקרה,
    כמו תמיד אני נהנית מכתיבתך הקולחת והאופטימית...
    תמיד כמו משב רוח מרענן...
    עברנו תהליך ארוך ומאתגר בדרך ליצירת הממשק. המון חשיבה, שינויים, התחשבות בזויות ראייה שונות, התאמה לאוכלוסיית היעד, יצירת פעילות אינטראקטיבית בעלת יתרון על למידה מסורתית ועוד...
    מחכה לראות את התוצר המוגמר...
    דורית

    השבמחק
  4. אילנה יקירתי!
    אכן התמשקנו ,התלבטנו ובסוף יצרנו תוצר מעניין לתלמידנו . תהליך ארוך , אך מרתק , מעניין ומשאיר טעם טוב לעתיד.
    אילנה אני צופה לך עתיד כמתכנתת, חשבי על כך !

    השבמחק
  5. לאילנה :
    קראתי את הפוסט שלך , והוא העלה בי חיוכים רבים . מעבר להתעסקות במושג - ואהבתי את הדיון לגבי "ההתנשקות עם המחשב " - אנחנו הקדשנו , כמוכן , שעות רבות לדיונים ומחשבות לגבי המשחק והקשר שלו עם התלמיד , או במילה המקצועית : ממשק המשתמש . לנסות ולבנות את כל החלקים , לקשור בינהם ולצפות לבסוף למוצר המוגבר הרי זהו אתגר עצום. על פי התוצרים שלכן שעמדתן בכך . וכבר חשבתי שיש מקום לקדם את הסטודנטים בקורס על מנת לשווק את האינטראקציות שיצרו .
    בהצלחה .

    השבמחק