ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום רביעי, 17 בנובמבר 2010

המחשב בחינוך המיוחד

שלום לבלוג היקר שלי,
כפי שציינתי, זהו הסמסטר האחרון ללימודיי והנה נצבת אני עם חברותיי לספסל הלימודים, סיגי ואורנית, בפני מטלה מסכמת ושמה הסמינריון. מטרת העבודה הסמינריונית הינה ליצור ידע חדש אצלנו כלומדים, כסטודנטים במגמת תקשוב ולמידה ואולי אף לתרום את חלקינו בשטח.
והנה יוצאות אנו לדרך בנסיון לשנות משהו במציאות בבית הספר שלנו- החלטנו לחקור תהליך של שילוב משחק מחשב בבית
הספר לחינוך מיוחד, בית ספר בו אנו מלמדות.
ברצוני להקדים ולספר כי מזמן אני מחפשת דרכים לשלב את המחשב בכיתתי במסגרת לימודיי רכשתי את הידע והביטחון לעשות זאת נכון ומושכל.
והנה ההזדמנות לכך- ההזדמנות לשנות משהו בשטח,כך יתאפשר לי לתרום את תרומתי. יש לי הזכות להיות שותפה לתהליך ההטמעה של משהו חדש בבית הספר שלנו, אני אהיהחלק מקבוצה שתתעד ותוביל תהליך מדהים שבסופו של דבר, אני מאמינה, נוכל לגרום לשינוי, ולו קטן, בקרב צוות ההוראה בבית הספר.
אנו ננסה להפוך את המחשב, וליתר דיוק, המשחק הממוחשב, לחלק בלתי נפרד מהשיעור בכיתה. רבים רואים במחשב כלי הנאה עבור הילדים בלבד ולא מוכנים לקבל ולהודות בתרומתו העצומה לתהליך הלמידה. המחשב מאפשר יצירת הדזמנויות למידה מאתגרות ומגוונות, תוך השגת מטרות לימודיות. הוא תורם רבות לעיצוב דמותו של הלומד כלומד עצמאי.
לדעתי, בחינוך בכלל ובחינוך מיוחד בפרט על המחשב להוות חלק בלתי נפרד מהשיעור וזאת משום שבאפשרותו להוות תחליף ליכולות הלקויות של התלמידים או לשמש להם כאמצעי המסייע והמזרז את תהליך הלמידה. יש בכיולתו להוות אמצעי המשפר את המוטיבציה וההתמדה של הלומדים במטלה ומשום כך הוא מעשיר את כל תהליך הלמידה.
המחשב משמש כלי לימודי משמעותי עבור התלמידים, מעורר בהם עניין וסקרנות, מסייע להגברת המוטיבציה ללמידה וכן מסייע להגברת הזדמנויות לתקשורת ואינטראקציה הבין אישית.

מחקרים רבים מראים שלמידה משמעותית מתרחשת כשהתכנים לקוחים מעולמם הטבעי של הילדים. משחק מהווה אחד מהפעילויות המוכרות והמרכזיות השייך לעולם הילדים. הילדים מטבעם נוטים לשחק ולומדים באמצעות המשחק.

הלימוד דרך משחקי מחשב מעניין את הילדים הרבה יותר מאשר הדרך המסורתית של לימוד בעזרת ספרים ודפי עבודה. המשחקים הממוחשבים הלימודיים שינו את דרך לימודם של התלמידים, מכיוון שהמחשב הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום בעידן המודרני. באמצעות המשחק המתוקשב ניתן ללמוד נושאים מורכבים ומופשטים אשר הילדים מתקשים בלמידתם ללא המחשב. מטרת המשחק לגרום ללומד לרצות לדעת ולגלות באופן עצמאי מידע נוסף על הנושא הנלמד.
כל היתרונות של הלימוד באמצעות משחקי מחשב מקבלים חשיבות רבה יותר בחינוך המיוחד.
כלי זה מאפשר תמיכה ופיצוי לאוכלוסיות של אנשים עם מגוון לקויות. בקרב אוכלוסיית הלומדים בעלי צרכים מיוחדים ניכרים קשיים במרבית תחומי החיים,כגון: קשיים קוגניטיביים, תקשורתיים, שפתיים, מוטוריים, הבנת נורמות חברתיות ותפקוד עצמאי יומיומי וכו'.
כלי זה מאפשר תמיכה ופיצוי לאוכלוסיות של אנשים עם מגוון לקויות. הוא מהווה אמצעי המשפר את איכות החיים של הפרט בכלל ושל האדם עם הצרכים המיוחדים בפרט ומהווה עבור אוכלוסיית החינוך המיוחד קרש קפיצה והזדמנות לקיום איכות חיים. הסרטון המצורף ממחיש הלכה למעשה את התרומה העצומה של המחשב והמקלדת המיוחדת עבור הילדה בעלת צרכים מיוחדים. הוא פותח בפניה עולם ומלואו ומאפשר לה לתקשר עם העולם, להביע את עצמה, לחפש מידע ברשת והכי חשוב לחוות את העולם הדיגיטלי כמו כל הילדים בגילה. אני חושבת שבאחריותם של אנשי החינוך בחינוך המיוחד לחפש דרכים בכדי לאפשר לתלמידים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, והמחשב בהחלט הוא אחת הדרכים לכך!!!




4 תגובות:

  1. היי אילנה
    כשותפה לתהליך גם אני נרגשת ולא אשקר גם חוששת. הכנסה של שינוי הוא לא דבר של מה בכך ולעיתים דורש סובלנות ואורך רוח מצד מעוררי השינוי.
    אני סקרנית לראות מה יהיו התוצאות בהמשך..
    אורנית

    השבמחק
  2. הי אילנה,
    גם אני כשותפה לתהליך, מאמינה שבסופו של דבר כן נצליח להכניס עוד שינוי בביה"ס. לא לשכוח, רק לפני כשנתיים נבנה אתר ביה"ס וכיום ניתן לומר שרוב הצוות נכנס לאתר ובחלקו שותף פעיל.
    סיגי

    השבמחק
  3. אילנה בוקר טוב,
    שני שרית מצליח ואני סטודנטית לתואר שני בחינוך מיוחד במרכז ללימודים אקדמיים, נפלה בחלקי הזכות ללמוד קורס תקשוב ולמידה, הקורס מהווה עבורי חוויה אדירה ולמידה עצומה (אני לא מגיע מתחום של חינוך ולא מתחום של טכנולוגייה). במסגרת הקורס ניתנה לנו מטלה לבקר בבלוג למידה והנושא של שילוב מחשב בחינוך המיוחד מאוד מעניין אותי. קראתי את הפוסט שלך בנושא, מאתגר. מאחלת לכן הצלחה בהטמעת המחשב לילדים עם צרכים מיוחדים בבית הספר, אין לי ספק כי התרומה עבורם אדירה.
    תודה
    שרית מצליח

    השבמחק
  4. שלום אילנה ,
    אני זאהר חרזאללא סטודנט בקורס תקשוב ולמידה במכללה ללימודים אקדמיים ( תואר שני ) ,אני ממש מזדהה עם הנושא המחשבים בחינוך המיוחד והכנסתו לבתי ספר ולכל כיתה כי בדרך זו נותנים אמצעים חדשים ללמד ולהתקדם בלימודים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ,וגם התלמידים אוהבים את המחשב ( משחקים ,פעוליולת ותוכניות ) שנותנת לתלמידים רצון ללמוד ולשתף פעולה .
    נושא המחשב חשוב מאוד ברכישת אמצעים חדשים ושיטה חדשה ללמידה , ממש יפה .

    השבמחק