ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שבת, 27 בנובמבר 2010

לשרוד בעולם הדיגיטלי!!!

שלום לבלוג היקר שלי,
אחת המטלות "המקוונות" בקורס "אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה" אצל ד"ר נטע נוצר היה לחפש ברשת חומר אקדמי בנושא תיאוריית ההעברה והגדרת המונח, תוך מתן הדגשים לתיאוריות הלמידה השונות והדגמה מהשטח.
באחת ההרצאות נשמעו קולות המבטאים קושי בקרב הסטודנטים להתמודד עם המטלה. יש לציין שבעיקר הועלו קשיים על רקע ההתמודדות עם מטלת החיפוש ברשת.
בהקשר הזה ברצוני לשתף במספר משפטים שנגעו לליבי בעת קריאת מאמר של פרופ' יורם עשת במסגרת של קורס אחר: "לנוכח הפיתוח המהיר והנמשך של טכנולוגיות דיגיטאליות, בני אדם נדרשים ל'אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה' להשתמש במגוון הולך וגדל של מיומנויות טכניות, קוגניטיביות וסוציולוגיות לביצוע מטלות ופתרון בעיות ביומיום. מיומנויות אלה מכונות בספרות "אוריינות דיגיטלית" .
הקישור למאמר שלם: http://www.isoc.org.il/magazine/magazine4_6.html
אנו חיים בעידן הטכנולוגי ההולך והמשתנה כל הזמן. זהו עולם "חדש" בו טכנולוגיות המידע משנות את סביבתו המוכרת של האדם, מפיצות כמויות אדירות של מידע ומשנות את היחסים החברתיים בין בני האדם (רשתות חברתיות). בכדי לשרוד בעולם החדש ולהשתלב בו נדרש האדם למיומנויות חדשות. המיומנויות האלה הם ה"אוריינות הדיגיטאלית".
בספרות המושג הזה מכיל בתוכו חמישה סוגים של חשיבה:
- חשיבה צילומית - חזותית
- חשיבת שעתוק
- חשיבת מידע
- חשיבת מסתעפת
- חשיבה חברתית- רגשית
אני לא אפרט את כל סוגי החשיבה,זאת ניתן לעשות בקריאה עצמית בקישור המצורף, אולם אתעכב על אחד הסוגים היות והוא מחזיר אותי למה שהתרחש באחת ההרצאות בקורס "אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה ", בו שתפו הסטודנטים את כל פורום הקורס בקושי שהתעורר במשימת איתור המידע ברשת.
הכוונה היא לחשיבה מסוג "חשיבת המידע" (אומנות הטלת ספק). המונח "חשיבת מידע" מתייחס למיומנויות קוגניטיביות שמשתמשים מנצלים במטרה להעריך מידע באופן נבון ויעיל. חשיבת מידע הינה מאין "מסנן": היא מזהה מידע שגוי ולא מאפשרת את חדירתו למערכת השיקולים של הלומד.
הסטודנטים, שהם אנשי הוראה, זקוקים להכוונה והקנייה של מיומנויות החיפוש ברשת, חשיבת המידע בבסיסה הינה החשיבה הביקרותית לגבי המידע.
מכאן ניתן להסיק שאין זו מיומנות מולדת ויש לרכוש אותה כפי שרוכשים אנו את מיומנויות הקריאה. אם ניתן את הדעת ונפתח את המודעות לנחיצות מיומנויות אלה (מכלול הנקרא אוריינות דיגטלית) בקרב הלומדים בכלל ובקרב אנשי החינוך בפרט, נוכל ללמוד וללמד אסטרטגיות למידה להתמצאות לא רק בטקסט כתוב בספר, אלא גם בטקסט המופיע ברשת.

תגובה 1:

  1. ה י אילנה,
    נהנתי לקרוא את הפוסט, כמו תמיד, את מביאה נקודת מבט נוספת לנושא הנדון :)
    לדעתי, אחת המשימות העיקריות של המורים כיום הינה טיפוח האוריינות הדיגיטלית, אולם כאן הקושי, המורים עצמם עדיין מחפשים את דרכם בתחום זה, ומכאן נוצר מצב בו הלומד והמלמד לומדים ומתנסים יחד בתחום החדש...
    ממני
    נעמי

    השבמחק