ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום רביעי, 22 בדצמבר 2010

תקשורת חליפית בחינוך המיוחד

שלום הבלוג היקר שלי,
השבוע צפיתי בסרטון מרגש במיוחד המתאר ילד בשם רוי הלוקה בפיגור שכלי ובשיתוק מוחין. הילד בסרטון אינו מדבר ולא מצליח להביע את עצמו ולהסביר את רצונותיו. ההורים והצוות החינוכי משתפים בפריצת הדרך בתקשורת עבור הילד, אליה הגיעו בעקבות המחשב . המחשב הוא הפה של הילד!!!!
ברצוני לשתף אתכם בסיפור שקרה בכיתתי בעקבות הצפיה שלי בסרטון. בכיתתי לומד נער בן 15, הלוקה בפיגור שכלי,מוגבל בגופו ולא מדבר. הוא יושב בכסא גלגלים ומתקשר באמצעות לחיצה על מכשיר פלט קולי בעלי מסרים שמוקלטים מראש ומצליח לענות ב"כן" ו"לא" לשאלות סגורות וספציפיות. יש לציין שלעיתים הנער מצליח להביע את עצמו כי הוא תלוי לחלוטין בשאלות שאנו, הצוות, שואלים אותו.
ומה קורה כשאין אנו מצליחים לשאול את השאלות הנכונות? כמה תסכול!!! כמה אכזבה ניתן לקרוא אז בעיניו של הנער!!!
אני ראיתי את הסרטון ופשוט "עורו עיניי" וחשבתי מה ניתן לעשות עבור הנער ש"כלוא" בתוך גופו ולא מצליח להביע את עצמו?! וכאן קרה החיבור בין הלימודים שלי במגמת תקשוב ולמידה לבין השטח - התלמיד הלא ורבאלי שיש לו הרבה מה להגיד ואינו מצליח.
הסרטון גרם לי לראות הלכה למעשה כיצד ניתן לשלב את המחשב בחיים האישיים של הילד וכך לאפשר לו לתקשר עם העולם!!! ומה עושים? התחלתי לגייס את הצוות המקצועי בבית הספר ופניתי לקלינאית תקשורת ולמרפאה בעיסוק. בנינו תוכנית פעולה לפיה התלמיד ילמד ללחוץ על מתג נוסף, מלבד זה שהוא כבר לוחץ עליו, בסנטרו שיוצמד לשולחנו בזרוע מיוחדת וזאת בכדי להפעיל מחשב עם תוכנה מיוחדת המכילה סמלים ותמונות של שפת התמונות והיא תקשורת תומכת חליפית.
הנה קצת הגדרות מויקיפדיה: תקשורת תומכת חליפית (תת"ח) – עזרים המספקים תקשורת מורחבת לאלה המוגבלים בדיבור או שאינם יכולים לדבר בצורה מילולית. תקשורת זו כוללת שימוש במחוות, אסטרטגיות תקשורת, עזרים כמו פנקס ועט וטכנולוגיה מסייעת אלקטרונית (כגון פלט קולי, מתגים שונים, מחשב, לוח תקשורת אלקטרוני) ושאינה אלקטרונית (כגון: לוחות תקשורת ידניים, כרטיסיות תקשורת). השימוש בתקשורת חלופית ותומכת מאפשר, באמצעות יישומי מחשב, לימוד וזיהוי תמונות וסמלים כמייצגי מילים, לפצות ולהקל על מגבלות הנובעות מקשיי התבטאות.
ניתן לקרוא בהרחבה על התקשורת תומכת חליפית בקישורים המצורפים:

http://info.smkb.ac.il/home/home.exe/2950/7417

http://wapedia.mobi/he/%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA_%D7%95%D7%AA%D7%95%D7%9E%D7%9B%D7%AA

ולעיניינו... אין ספק שהמחשב עם כל האפשרויות נכנס למערכת החינוך הרגילה והמיוחדתהמחשב נותן את הזכות לתלמידים בחינוך המיוחד לדבר!!! המחשב הוא הפה שלהם!!!


17 תגובות:

  1. היי אילנה
    נהנתי לקרוא את הפוסט שלך. כמי שמכירה את התלמיד שציינת אני חושבת שאולי בנקיטת הצעד הקטן הזה של הוספת מתג פתחנו בפניו עולם חדש של אפשרויות להבעה ותפקוד.
    אורנית

    השבמחק
  2. הי אילנה,
    מאד מאד התרגשתי והזדהיתי עם הפוסט שלך. ראשית, ישר כוח על הנחישות והמסירות שלך.
    שנית, בכיתתי יש תלמיד שיש לו את המחשב והתוכנה המיוחדת שראינו בסרט (שעולה אלפי שקלים).אולם המוטיבציה ושתוף הפעולה נמוכים מאד, וזה גורם לתסכול אצל אנשי הצוות. הסרט שצפיתי בו חזק בי את התחושה לא לוותר ולהמשיך לעבוד עם אותו תלמיד בטכנולוגיה זו.
    סיגי

    השבמחק
  3. הי אילנית
    מברכת אותך על האיכפתיות שלך והרגישות שלך כלפי תלמידיך , כמה חסרים אנשים כמוך בעולם שלנו
    אפילו בכתות רגילות חסר לנו את הרגש הזה וההזדהות עם התלמידים והנסיון לספך להם מענה רגשי
    שהם זקוקים לו ומנסים להראות לנו את זה בדרכים שונות אפילו בהפרעות שלהם וגם בהסתגרותם על עצמם מברכת את מאמציך ומאחלת לך הרבה הצלחה בעבודה ובחיים
    אגבריה דועאא סטודנטת בקורס תקשוב ותגובתי היא סוג של מטלה נתונה והנושא של הבלוג שלך מצא חן בעיני וגם הסרט המרגש

    השבמחק
  4. מצטערת אילנה טעיתי בשם שלך

    השבמחק
  5. הי אילנה
    שמי אוהבי איריס אני לומדת תואר שני במנהל החינוך במרכז ללימודים אקדמאים,נתבקשנו לבצע מטלה בקורס התקשוב וחהכנס לבלוג למידה. בחרתי בבלוג שלך כי הוא עניין אותי מאוד ברמה האישית- בתה של אחותי לוקה בפיגור שכלי איננה מדברת ויכולת התקשורת שלה היא באמצעות מחשב בלבד, במשך פרק זמן מסוים השתמשה במחשב שהושאל מעזר מציון ואח"כ נאלצה המשפחה להתמודד עם הקושי הכלכלי של רכישת מחשב שעלותו כ-30,000 ש"ח כולל התוכנה המיוחדת לא עזרו פניות לעייריה ולגורמים נוספים הגאולה הגיע באמצעות תורם . כיום יכולה שוב ליה אחייניתי המהממת לתקשר באמצעות שפת הסימנים ובאמצעות מחשב הטאץ שבו היא מעבירה את רגשותיה רצונותיה ומפתחת את כישוריה הקוגנטיבים , שמחתי לקרוא שיש עוד אנשים טובים כמוך, בעלי מודעות רצון ובעיקר בעלי יוזמה מעשית לעזור לילדים מוגבלים לחיות חיים טובים יותר.

    השבמחק
  6. שלום אילנה שמי תאיה אומימה לומדת תואר שני במכללה האקדימת אור יהודה ובקורס תקשוב ולמידה בקש המרצה לכנס לבלוג ואני בחרתי בבלוג שלך כי הנושא שכתבת עליו מאוד עניין אותי כי אני עובדת בחינוך מיוחד הנושא הזה קרוב מאוד ממני ונוגיע לי ללב ומלמד אותי ברמה אישית ומקצועיתונותן לי רעיון מאוד נפלא לילדים בעלי צרכים מיוחדים אני אשתף את הצוות שלי בעבודה בקיצור דבר מדהים ונפלא למצוא פתרונות לילדים מסוג זה שמחתי מאוד לקרוא בבלוג שלך ותמשיכי בדרכך ותמיד שיהיה לך הצלחות

    השבמחק
  7. אני נבין עבד אלגאפר סטודנטית לתואר שני ניהול במרכז ללימודים אקדימים ןמורה לחינוך מיוחד .

    הנושא הזה עניין אותי כי זה קרוב לעבודה שלי . אני מורה לחינוך מיוחד לילדים אוטיסטים ואנחנו משתמשים הרבה בשיטה הזאת לתקשר עם הילדים משתמשים ב פקס וגם לילדים משוימים בכלים אלקטרוניים .
    ואני בעד שגשוג כזה בטכנולוגיה לעזור לילדים האלה להביע על עצמם .
    וזה דבר חשוב לשלב תקשוב בלימוד

    השבמחק
  8. התרשמתי מאוד מהנושא מאוד מעניין גם זה קרוב למקצוע שלי אני בעד הטכנולוגיה הזו כי זה מאוד עוזר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים שמחתי מאוד לקורוא יותר ממאמר ולהגיב בבלוג שלךתמיד בהצלחה ונלמד לפחות ממך דברים עשירים באינפורמציה ודרכים חדשניים

    השבמחק
  9. אני קבאני מוחמד סטודנט לתואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוכיות במרכז ללימודים אקדמיים ומורה לחינוך המיוחד....
    שלום לך, קודם כל רוצה להודות לך מאוד על העלאת הבלוג המעניין והמרגש שלך, שמאוד משך אותי והניע את הרגשות הפנימיות שלי.
    אני כמורה לחינוך מיוחד, ולתלמידים עם לקות למידה ובעיות התנהגות, מאמין בזה כמה שחשוב לי להבין את התלמידים שלי ולתקשר איתם בצורה נכונה וברורה, הדבר שעוזר לנו להרים ולהעלות את הביטחון העצמי אצל תלמידים רגילים בכלל, ותלמידים בעלי צרכים מיוחדים בפרט, ומשביע לטובה להגברת הביטחון העצמי אצלם ולהתקדמותם בכל המישורים (המישור הריגשי, הלימודי, החברתי...)
    תודה לך והמון הצלחה והתקדמות

    השבמחק
  10. הבלוג של אילינה....
    אני קבאני מוחמד סטודנט לתואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוכיות במרכז ללימודים אקדמיים ומורה לחינוך המיוחד....
    שלום לך, קודם כל רוצה להודות לך מאוד על העלאת הבלוג המעניין והמרגש שלך, שמאוד משך אותי והניע את הרגשות הפנימיות שלי.
    אני כמורה לחינוך מיוחד, ולתלמידים עם לקות למידה ובעיות התנהגות, מאמין בזה כמה שחשוב לי להבין את התלמידים שלי ולתקשר איתם בצורה נכונה וברורה, הדבר שעוזר לנו להרים ולהעלות את הביטחון העצמי אצל תלמידים רגילים בכלל, ותלמידים בעלי צרכים מיוחדים בפרט, ומשביע לטובה להגברת הביטחון העצמי אצלם ולהתקדמותם בכל המישורים (המישור הריגשי, הלימודי, החברתי...)
    תודה לך והמון הצלחה והתקדמות

    השבמחק
  11. היי אילנה
    אני שיני מוחמד , סטודנט לתואר שני בניהול מערכות חינוך במרכז הלימודים האקדמיים .
    זו הפעם הראשונה שאני נכנס לבלוג , לא ידעתי מה זה בלוג "תמיד יש פעם ראשונה "!
    בחרתי בבלוג שלך כי הכותרת "תקשורת חליפית בחינוך המיוחד " מאוד משכה את תשומת ליבי , אני עבדתי בשלוש שנים כמורה מוביל טכנולוגיה מסייעת לתלמידים עיוורים ולקוי ראייה , וזה מאוד רגש אותי סיפורו של תלמידך , זה ממש היה קרוב ללבי .
    אני בעבודתי בעבר כמורה מוביל טכנולוגיה מסייעת לתלמידים עיוורים ולקוי ראייה , היה לי הרבה סיפורים דומים , תלמידים כאשר נתנו להם הטכנולוגיה המסייעת כמו ערכה טכנולוגית ללקוי ראייה או לעוורים , הפכו לתלמידים פעילם ף לתלמידים נורמאלים כמו כל התלמידים , זה ממש משנה את חייהם ונותן להם להיות כמו כולם וקצת יותר .

    השבמחק
  12. שלום אילנה ..
    אני מרים אבן גאנים סטודנטית למנהל חינוכי .
    אהבתי את הנושא תת"ח כי זה כלי טכנולוגי מצויין לילדים בעלי צרכי מיוחדים שאינם יכולים להביע על עצמם וראלית .
    הטכנולוגיה הזאת מחזירה לילדים ולהוריםנ ןלמורים את תקוות החיים

    השבמחק
  13. אילנה השלום והברכה,

    שמי עדי צארום, אני לומדת תואר שני במנהל חינוך במרכז לימודים אקדמיים.
    התבקשתי לבצע מטלה במסגרת קורס של תקשוב ולמידה
    המרצה ביקש מאיתנו להיחשף לבלוג ללמידה.
    נכנסתי לבלוג שלך ונהניתי לקרוא אותו מתחילתו ועד סופו.
    ומה שריגש אותי במיוחד שצפיתי בסרט על רוי.
    התחברתי לזה ברמה המקצועית- מאחר וסוג האוכלוסייה היא פיגור שכלי בינוני-עמוק מזה מספר שנים לא מועטות.
    בבית ספרינו אנו משתשים לתקשר עם תלמידים ב- פלט קולי, תמונות פי.סי.אס, לוח תקשורת ועוד.
    הילדים מביעים את רצונותיהם, רגשותיהם ישנם תלמידים שהחלו ליזום את הקשר דרך התמונות פחות נחשפנו לעבודה במחשב, כי התלמידים מאוד נרתעו.
    כיום ישנה פתיחות בקרב התלמידים לישיבה מול מחשב ולשתף פעולה, חשפנו את ההורים ע"י ששלחנו להם קלסר תקשור והם עצמם מתקשרים עם הילדים ומאוד נהנים.

    אילנה, יישר כוח גדול על הסרט הנהדר אשר המחיש את הדאגה והמחשבה לתלמידים עם הצרכים המיוחדים.

    השבמחק
  14. אילנה יקרה,
    שמי נאוה ואני לומדת לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים. בעקבות לימוד בקוס תקשוב ולמידה קבלנו מטלה להכנס לבלוג ולהגיב.
    בחרתי להכנס לבלוגך כי הכותרת סקרנה אותי.
    נכנסתי,ראיתי, קראתי,התפעלתי והתרשמתי לטובה.
    מדהים מה ילד בעל צרכים מיוחדים יכול להפיק מסביבה מתוקשבת. הסרטון על רוי ריגש אותי במיוחד. יישר כח.

    השבמחק
  15. שלום אילנה ,
    אני מוחמד אבו שאח סטודנט במכללה ללימודים אקדמיים ( תואר שני ) למנהל והתבקשנו לכנס לבלוג ולשתף את דעתנו, אהבתי את נושא התקשורת החליפית וגם אני מזדהה עם נושא חינוך מיוחד מכיוון שאני מורה חינוך מיוחד ומשך משך אותי הנושא לקרוא אותו ולשתף אותך בכמה אני מעודד את הדרך הזו שלהכניס את המחשבים והטכנולוגיה לבית ספר לחינוך מיוחד , גם אני מחנך כיתה ומשתמש בטכנולוגיה ומחשבים והשנה הכניסו אלי לכתבה (לוח חכם) שבאמצעותו אני יכול ללמד בשיטה חדשה לילדי החינוך מיוחד , וזה ממש יפה ומושך לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
    נושא ממש מרתק ויפה תודה לך
    מוחמד

    השבמחק
  16. שלום אילנה!
    שמי עדנה רוברג ואני סטודנטית לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים. במסגרת קורס תקשוב נתבקשנו להגיב לבלוג שנבחר. הבלוג שכתבת מעניין מאוד והסרטון מרגש עד דמעות! בשנה שעברה סיימתי לימודי הוראה לחינוך מיוחד והתנסתי בכיתה כזו,עדיין אינני עובדת בתחום אך אין ספק שהשימוש בתת"ח חיוני ויעיל מאוד בחינוך המיוחד. במקרה הספציפי שהבאת כדוגמא בהחלט ניתן לראות את הקידום העצום שמעניק המחשב לרוי המקסים. ישר כוח על עיסוקך בנושא חשוב זה! המון הצלחה בלימודייך,
    עדנה.

    השבמחק
  17. הבלוג של אילנה....
    אני מוחמד ג'אבר סטודנט לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים,אני מאוד מודה לך על הסרטון המרגש שהעלית, וכמה שחשוב לנו לעזור לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, ולבחור את השיטות והאסטרטגיות המתאימות להם, והומבילות להתקדותם בכל המישורים, תודה לך והמון הצלחה והתקדמות.

    השבמחק