ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שישי, 24 בדצמבר 2010

הילדות והטכנולוגיה

שלום לבלוג היקר שלי,
פוסטים רבים כתבתי על תרומתה של הטכנולוגיה בחינוך ועל הצורך בהכשרת אנשי החינוך להטמעת השינויים במערכת החינוך ועוד פוסטים רבים אחרים.
ברצוני לשתף אתכם באירוע קטן שהתרחש במשפחתי ועל התובנות שלי בעקבותיו.
בני בן ה- 6 עד היום היה אדיש לחלוטין לכל מה שקשור לאמצעי התקשורת השונים. לרוב הוא מעדיף לצאת לטייל, להיפגש עם חבריו בפארק השעשועים או לבקר בהצגה טובה. כמה גדולה הייתה שמחה בליבי, קיוויתי שכשיגיע לתובנות אוכל לעמוד לצדו להנחות ולהסביר, הרי אני לומדת תקשוב, לא?!
אולם, החיים נמשכים וכך בני גדל ומתבגר. והנה מצליחה אני לראות את ניצני האוריינות בכל הקשור לטכנולוגיה ולתקשורת. המקרה האחרון הצחיק אותי עד דמעות, מצד אחד ומאידך גרם למחשבות ולתהיות.
במה מדובר? מדובר בגילוי שעשה והוא האפשרות של צילום במכשיר הפלאפון שלי. בני מתלהב ומצלם כל דבר שזז והנה השבוע הייתי חולה וישבתי בבית.
בני החליט לצלם אותי ובטעות שלח את תמונתי (האיומה!!!) לחברתי אשר חשבה שזו נשלחה על ידי בכוונה כרצוני לשתפה בימים קשיים שאני עוברת. התמונה נשלחה וכך זו הייתה חדירה לפרטיותי!!! אולם זהו בני!!!
בעקבות האירוע התחלתי להרהר ולחשוב על ההשלכות של השימוש הלא מיומן והלא אחראי במכשיר כה נפוץ בימינו כפלאפון.
בני צילם אותי כמשחק ושלח בטעות את התמונה. השאלה היא מה היה קורה לו תלמיד היה מצלם את מורתו בפעילות זו או אחרת והיה מעלה את תמונותיה ליוטיוב או לפייסבוק!!! כאן זה באמת כבר חדירה לפרטיות!!!!
נשאלת השאלה האם זה מספיק להכשיר את המורים כיצד להחדיר את הטכנולוגיה למערכת החינוך? האם יש צורך (ואני חושבת שכן!!!) להכשיר את המורים להתמודד עם ההשלכות האפשריות של ה"שימוש הלקוי" בטכנולוגיה ולהבין מה המקום שהיא תופסת בחיי היומיום?
בנוסף אני רואה חשיבות בחינוך שניתן בבית ע"י ההורים בכלל ובכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה בפרט. אני תפסתי את עצמי מהרהרת כיצד להסביר לבני הקטן את כל ההשלכות של האירוע? יש שיטענו שקיים פער בין הדורות בכל הקשור לטכנולוגיה- וזה נכון!! אולם אני קוראת להורים למצוא דרך בכדי להיות שם עם הילדים ולפקח עד כמה שניתן. הילדים שלנו הם דור טכנולוגי, אולם גם אנחנו חייבים להתעדכן בכדי להישאר סמכותיים עבור ילדינו.
אני מזמינה אתכם לצפות בסרטון הבא, אשר ממחיש הלכה למעשה מה לומדים הילדים של היום? הצפיה בסרטון מעלה שאלה האם אנו נוכל לדבר עם ילדינו בשפה טכנולוגית משותפת? ואם כן אז מתי? ההורים ואנשי החינוך חייבים להודות שהכוחות אינם שווים ונקודת ההתחלה הינה שונה. הילדים שלנו הם הדור הטכנולוגי מלידתם ואנו לא!!! העובדה הזו, לדעתי, היא ההכרחית והחשובה ביותר לתחילתו של כל תהליך ההטמעה!!!

4 תגובות:

  1. היי אילנה
    לא הפסקתי לצחוק כשסיפרת שבנך שלח את התמונה ללא ידיעתך..
    זה מדהים איך הילדים של היום כאילו נולדו עם חוש שישי בנוסף ל5 שיש לנו - חוש טכנולוגי. הם קולטים ברגע מה שלנו לוקח הרבה זמן לפעמים.
    כמובן שיש יישומי טכנולוגיה לא נעימים כמו העלאת תמונות של המורה לפייסבוק למשל. אך יש להתנחפ שהרווח מהטכנולוגיה לדעתי גדול מההפסד.

    אורנית

    השבמחק
  2. הי אילנה!
    ראשית, כל הכבוד על רכישת המיומנויות הטכנולוגיות של בנך. שנית, אני רוצה להתייחס לנושא של חדירת הפרט. בתי ספרה לי שחברתה העלתה בפייסבוק תמונה שלה (של בתי) שהייתה מעדיפה שלא ייראו. אני שואלת היכן הגבולות? כל אחד יכול לשים תמונות בלי לשאול את הצד שמנגד? היכן הפרטיות?
    סיגי

    השבמחק
  3. היי אילנה,
    אני, לירון בן נתנאל, סטודנטית לתואר שני במסלול לארגון וניהול מערכות חינוך- במכללת אור יהודה. התבקשתי, במסגרת קורס תקשוב, לבחור בלוג שאני מתחברת אליו ולכתוב חוות דעת/ משוב. אחרי קריאה של מספר בלוגים- הבלוג שלך נבחר :-)
    הבחירה בבלוג שלך נבעה ממקרה אשר התרחש בחט"ב בו אני מלמדת- לפני מספר ימים, מורה נכנסה נסערת לחדר המנהלת וסיפרה שגילתה כי תלמידים צילמו אותה במהלך שיעור והעלו את התמונות לפייסבוק. המורה שאלה את המנהלת- מה לעשות? לגשת למשטרה ולהגיש תלונה? לשוחח עם כלל התלמידים במליאה ולהבין מי האשם? או אולי פשוט לא להגיב לנושא...
    המנהלת, בדומה למורה, הייתה נסערת לא פחות- היות והעלאת תמונות של מורה לרשת חדש יחסית אצלנו.
    החליטו לנהל שיחות אישיות עם התלמידים ולגלות מיהו האחראי ולהענישו. במקביל, הוחלט על שיחות כיתתיות בנושא: מהן ההשלכות של חדירה לפרטיות?, מתי אני יכול להעלות תמונות לרשת (נניח בטיול שנתי כשאני מצלם את כלל התלמידים עם המורה) ומתי זו עבירה פלילית ועוד.
    המורות חזרו מופתעות לחדר המורים, התלמידים לא ידעו לענות על השאלות הנ"ל ועוד רבות ואחרות. שאלות שכלל הצוות המקצועי היה בטוח שהן רטוריות. שכן, מדובר על בני נוער שהטכנולוגיה מהווה חלק מהותי ומרכזי בחייהם.
    חוסר הידע של התלמידים בנושא המדובר ממחישה עד כמה חשובה עבודתו של מורה לא רק בחשיפה לטכנולוגיות השונות אלא במתן הסברים ודוגמאות באשר לאתיקה טכנולוגית- מה מותר ומה אסור: הן מבחינה פלילית והן מבחינה מוסרית (הן לא תמיד חופפות).
    יחד עם זאת, יש מקום להורים להשלים את אותו תהליך, לפקח וללמד את ילדם באשר לנושא.
    החובה מוטלת עלינו!
    הם אומנם נולדו עם חוש שישי, טכנולוגי (כמו שכבר קראתי פה) אבל הם צריכים עוד ידע רב וקונקרטי על נושא הגבולות וחדירת הפרט.
    תודה שאפשרת לי להרהר/ לערער בנושא בכתב.
    שבוע טוב,
    לירון

    השבמחק
  4. אילנה שלום
    שמי מירי קובלסקי סטודנטית לתואר שני במסלול ניהול מערכות חינוך במכללה ללימודים אקדמיים באור יהודה במסגרת מטלה בקורס תקשוב ולמידה התבקשנו להיכנס לבלוג למידה ולהגיב בבלוג. האמת כשראיתי את הפרופיל שלך די "נדלקתי" כי גם אני מאבחנת ומעריכה דידקטית במקצועי וזאת בנוסף לתחום ההוראה שלי במתמטיקה. ובמסגרת התנדבותי בקהילה אני יו"ר אקים בישוב בו אני גרה. ולכן נכנסתי והתחלתי לקרוא את הפוסטים שלך. אני חייבת לציין שהם מאוד מעניינים והסיפור הראשון אכן משעשע ועם זאת בהחלט מעורר תהיות לגבי החינוך לשימוש נאות ואתי בטכנולוגיות "החדשות". סיפורי דומה לשלך, והייתי רוצה לשתף אותך ואת הקוראים. אני מלמדת בבית ספר תיכון מקצועי ובאחת מאסיפות ההורים, ניגש אלי הורה של אחד מתלמידי ומספר לי שהוא היה נוכח באחד ממפגשי החברים של בנו עם חברי כיתתו בו הם מציגים סרטון בטלפון בו הסריטו התלמידים התגרות שלהם באחד התלמידים שמאוד קל להציתו, עד כדי תגרת ידיים לקול צחוקם של האחרים. ולאחר מכן הציגו את הסרטון לראווה והתגאו בו. האב כמובן ביקש שלא אסגיר את שמו אך היה לו חשוב לידע אותי ואף לבקש את התערבותי. לאחר מחשבה החלטתי לקיים שיעור חינוך בנושא האחריות של הפרט כשהוא נוכח במקרה אלימות, חובה אזרחית היא להתערב כאשר רואים מקרה אלימות, אי מתן עזרה היא כמו שותפות לדבר עברה. ובנוסף דנו בשימושים לרעה שנעשו בסרטון. בכיתה התנהל דיון ולהפתעתי התברר כי התלמידים עושים שימוש רב במצלמות הפלאפון שלהם להנציח מצבים שונים ומשונים והם סיפרו שצילמו מורה שהתרגז מאוד על הכיתה ועוד... הופתעתי שהם לא יודעים מה מותר ומה אסור? מעט מאוד יודעים על אתיקה ברשת ועל החוקיות של מעשיהם. בסופו של הדיון הגענו למסקנה שצריך להיות שימוש מושכל בטכנולוגיות החדשות ודיברנו על אתיקה.
    אין ספק שזה המקום שלנו של מערכת החינוך לקחת ברצינות את המשימה של חינוך לאתיקה ולחדד את החוקים בנושא חדירה לתחום הפרט.

    השבמחק