ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום חמישי, 30 בדצמבר 2010

הטמעת הטכנולוגיה באירגון

שלום לבלוג היקר שלי,
במסגרת הלימודים לתואר שני במגמת תקשוב ולמידה דנו רבות על הצורך בהטמעת הטכנולוגיה במערכת החינוך והעלינו דילמות וסוגיות על דרך היישום.
והנה במסגרת הקורס "הערכת טכנולוגיית ידע", בסימסטר האחרון ללימודיי, נחשפתי למודל מעניין במיוחד שיכול לעזור לבחון את דרכי ההטמעה של הטכנולוגיה בארגון ובאירגון הרלוונטי לעבודתי, בית הספר?!
ומהו המודל? המודל נקרא sections משנת 2003 של Bates & Pool, שממקד ומאפשר חשיבה ובחינה מחודשת של דרך של יישום הטכנולוגיה בארגון זה או אחר.
אפרט בקצרה את ראשי התיבות של המודל:

1. Students - הלומדים- בחינת מאפייני קהל היעד הנמצאים בארגון זה או אחר ומתן הדעת להתאמת הטכנולוגיה הספציפית לקהל היעד הזה.

2. EASE OF USE and RELIABILITY-קלות השימוש ואמינות של הטכנולוגיה. מידת קלות
השימוש עבור הלומדים (מורים ותלמידים).

3. Costs - עלויות - מהו מחיר של הטמעת הטכנולוגיה לארגון.

4. Teaching and Learning- הוראה ולמידה - בחינת הכישורים והמיומנויות הנדרשים בקרב
הלומדים לשימוש בטכנולוגיה החדשה והתייחסות לשיטות הלימוד השונות שנדרשות להקניית
המיומנויות הנ"ל.

5. Interactivity - אינטראקטיביות, איזו אינטראקציה מתאפשרת בזכות הטכנולוגיה החדשה בארגון.

6. Organization - התייחסות לדרישות הארגוניות, החסמים שיש להסירם והשינויים הארגוניים
הדרושים להטמעה מוצלחת של הטכנולוגיה בארגון.

7. Novelty - החדשנות, עד כמה הטכנולוגיה המוצעת לארגון היא חדשנית.

8. Speed - מהירות, באיזו מהירות ניתן ליישם את הטכנולוגיה בארגון.

ראו! הנה המודל שמאפשר התארגנות נכונה של כל הנוגעים בדבר לקראת תהליך של שינוי שנרקא "הטמעה של הטכנולוגיה". המודל מפרט הלכה למעשה את כל התחומים, אליהם יש להתייחס בבואנו לתכנן את הדרך החדשה.
בחרתי לכתוב פוסט על המודל עקב חשיבותו לכל מי שעוסק בתקשוב בכלל ולעוסקים בתקשוב בבית הספר בפרט. בית הספר הינו אגון חינוכי ייחודי ובחינה של כל הפרמטרים שציינתי מאפשרת הסתכלות שונה על הארגון ועל הטכנולוגיה ומאפשרת התייחסות ליחסי הגומלין שבינהים, ולהשפעות ההדדיות שביניהם. בנוסף יש לתת את הדעת לאינטראקציות המתרחשות בין קהל היעד בתוך הארגון, דהיינו הלומדים, לבין הטכנולוגיה ואפשרותיה וכמובן המטרות המשותפות והיעדים המשותפים.
הודות למודל מתקבלת תוכנית עבודה, שיש לקחתה בחשבון לפני הניסיון להכניס טכנולוגיה כלשהי לתוך בית הספר ולא לפעול מתוך דחף לשנות ולהרוס את כל מה שקיים, ללא בחינת כל הצדדים שנוגעים בדבר. ההתקדמות לפי התוכנית תתרום רבות לכל המעוניינים בדבר, הן המורים, הן התלמידים והן ההורים. ההתקדמות הנבונה היא זו שתאפשר להביא את השינוי המיוחל לתוך הארגון החינוכי.

להרחבת הידע והקריאה המעמיקה יותר מצ"ב המקור הביבליוגרפי המפרט את המודל המתואר.
Bates A. W., & Poole, G. (2003). Effective teaching with technology in higher education: Foundations for success. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Pp. 75-105

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה