ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום רביעי, 12 בינואר 2011

גוגל דוקס כמענה לקשיים

שלום לבלוג היקר שלי,

בפוסט הקודם התייחסתי למודל SECTIONS המהווה, לדעתי, תוכנית פעולה וכנה להטמעת הטכנולוגיה (מכל סוג) בארגון בכלל ובארגון חינוכי כמו בית ספר בפרט.

בפוסט זה אתייחס לכלי הטכנולוגי, אותו ברצונינו להטמיע בעתיד בארגון שלנו, בבית ספר לחינוך מיוחד בו אני מלמדת. והכלי הטכנולוגי הנסחר הינו גוגל דוקס, אותו באמת ננסה להטמיע בעתיד הקרוב (בתקווה) בצוות המקצועי שלנו. יש להדגיש שהמודל יאפשר לבחון את כל הפרמטרים הנוגעים בדבר בכדי לגבש תוכנית מסודרת להטמעת גוגל דוקס בתוך בית הספר שלנו.

יש לציין שצוות בית הספר הינו גדול ומגוון, הכולל מורים מקצועיים, צוות פרא רפואי, מחנכות ועוד. ברצוני להדגיש שכבר משנה שעברה הצוות מחפש רעיונות להתייעלות ולהתמקצעות בתחום של הישיבות השונות ורק השנה חשבנו על הגוגל דוקס. והנה כמתנה על מגש הכסף קיבלנו את המודל של sections, אותו התבקשנו לבחון בהתאמה לארגון כשלהו בניסיון לשלב בו טכנולוגיה זו או אחרת. חשוב להדגיש שצוות בית הספר משתתף בישיבות רבות רב צוותיות במטרה לתכנון הוראה מותאמת לתלמידים. ישיבות אלה דורשות נוכחות של אנשי צוות רבים, אשר לא תמיד מצליחים לעמוד במטלות הנדרשות לקראת הישיבות, כגון: עריכת אבחונים, כתיבת דוחות, הכנת פרופיל התלמיד וקביעת מטרות אישיות ולימודיות משותפות. בנוסף עקב העומס וקוצר הזמן לא ניתן לשמוע את כולם ולאפשר למורים לתרום את חלקם ולהביע את דעותיהם. כהצעת ייעול עלה הרעיון לשלב בעבודה טכנולוגיה זמינה יישומית ונגישה שמאפשרת עבודה שיתופית ועונה על הצרכים הנ"ל. אחת האפשרויות העומדות בפנינו הינה "גוגל דוקס". השימוש בגוגל דוקס יאפשר לחסוך זמן יקר של כולם, יאפשר לכל אחד מהמשתתפים בישיבה להביע את עצמו והכי חשוב תתאפשר יצירת מסמך משותף שיהווה תיעוד של הדברים וישמש כדו"ח לכול דבר.

מה זה גוגל דוקס?

סלנט (2008) מגדיר את "גוגל דוקס", כשירות ניהול מסמכים מקוון המאפשר להעלות מסמכים לרשת,לערוך אותם בשיתוף עם משתמשים רבים אחרים ולשמור אותם תחת חשבון המשתמש שלכם בגוגל, כך שהם יהיו זמינים ברשת בכל זמן. ובכן,מדובר במעבד תמלילים מקוון שמאפשר יצירת תוצר שיתופי!!!!

וכיצד זה יתרום לבית הספר? גוגל דוקס ישמש את הארגון הבית ספרי ותתרום ל:
חיסכון בזמן: כתיבה בגוגל דוקס אינה מותנית בזמן ובמקום ובכך לכל איש צוות אפשרות פעולה והשתתפות בזמנו החופשי.
פיתוח כישורי למידה: אחריות ההשתתפות והתגובה חלה על כל אחד מאנשי הצוות כשהמטרה מוגדרת מראש (כתיבת תעודה, כתיבת תוכנית אישית לתלמיד ועוד). הכתיבה באמצעות גוגל דוקס הינה שיתופית ותורמת למחויבות,משמעת עצמית, התייחסות רצינית למשימות וללמידת עמיתים.
הפריה הדדית ושיתוף בידע: לכל איש צוות יש מקום לשתף ברעיונות, התלבטויות ודרכי עבודתו הייחודיות עם התלמיד, שיתוף לגבי החשיבה על העבודה האפשרית עם התלמיד.

סלנט (2008) במאמרו מפרט כמה יתרונות בולטים של גוגל דוקס: הוא חינמי, מקוון, שומר את המסמכים ברשת באופן אוטומטי, שומר על גרסאות קודמות תוך אפשרות לחזור אליהן. השימוש בגוגל דוקס מאפשר למשתמשים להציג את המסמכים שלהם ברשת לאנשים ספציפיים או לכל העולם, תוך צירוף כותבים למסמך ועריכתו המשותפתש קבוצתי ותחושת שוויוניות: הכתיבה המקצועית תורמת לשיפור אקלים הבית ספרי והתמקצעות הצוות. מתאפשרת מתן הזדמנות שווה לכל איש צוות להביע את דעתו ולשתף בניסיונותיו ורעיונותיו ובכך ניתנת אפשרות של העצמה אישית ותחושה של שיתוף.

מי שבאמת רוצה להבין מה זה גוגל דוקס שיצפה בסרטון שממחיש את הכלי הלכה למעשה. בנוסף אני חושבת שניתן להשתמש בו בחדר מורים כחלק מההסבר על הכלי. תהנו.

2 תגובות:

  1. הי אילנה,
    ללא קשר ל sections, שהינו מודל מצויין לדעתי לניתוח שילוב טכנולוגיות בארגון, אני חושבת ששילוב הגוגל דוקס בעבודת הצוות יכול לשדרג רבות את העבודה...
    גם אני השתמשתי בו בארגון אצלינו, והצוות היה מאד מרוצה (בלשון המעטה). את מוזמנת לקרוא את הפוסט שכתבתי על כך בתאריך 28 באוקטובר 2010
    בברכה ובהצלחה בשילוב
    נעמי

    השבמחק
  2. תודה, נעמי.
    אשמח מאוד ללמוד מנסיון של אחרים.

    השבמחק