ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שבת, 22 בינואר 2011

מאמצי טכנולוגיה המבוגרים

שלום לבלוג היקר שלי,
הנה בשעה טובה ומוצלחת הגענו לשבוע האחרון ללימודים והנה מתקרבים אנו לסיום הלימודים. פשוט לא יאומן כיסופר!!!! הלימודים מסתיימים ואנו מקבלים בחזרה את היום החופשי שלנו!!! שמחה גדולה מחד גיסא ומאידך, מעט עצוב, להיפרד עם הקבוצה הנהדרת, האווירה וההוואי של הלימודים...
האמת היא שארבעה הסימסטרים עברו מהר , מי היה מאמין...
והנה לקראת סוף הלימודים אשתף אתכם בחוויה מרגשת במיוחד שקשורה להורים שלי, אנישים הנושקים לגיל 60.
הרי אין זה סוד שהמחשב והאינטרנט הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו: אנו קוראים חדשות ע"ג המסך, מחפשים מידע, מזמינים חופשות וכרטיסים להצגה, מנהלים שיחות בסקייפ או משתתפים בדיון מקון ועוד המון דברים אחרים אנו מבצעים בחיי היומיום באמצעות המחשב.
רבות דובר כבר על העובדה שהדור הצעיר הוא הטכנולוגי ביותר היות והילדים נולדים לתוך העולם הדיגיטלי ויונקים את התרבות הדיגיטלית עם חלב אמם, מלידתם. ההורים הם אלה שרוכשים גם הם במהירות (לפחות רובם) את החידושים הטכנולוגיים והמעטים הם האנשים המבוגרים כבני חמישים ומעלה, אשר מגלים היסוס בכל הקשור לטכנולוגיה ומעטים מהם מצליחים לעבור את מחסום המחשב ולהתחבר לרשת.
לאור הנאמר, אני מתרגשת לספר על הוריי, אנשים משכילים ולרוב בעלי ראש פתוח לכל החידושים. אבי, אדם כבן 60 משתמש במחשב לצורכי עבודתו, קורא חדשות ושולח מיילים. לעומתו, אמי, לא הייתה מוכנה להתקרב למחשב. לטענתה, זה משהו שניתן להסתדר בחיים בלעדיו, הרי יש עיתונים, 144, וספר דפי זהב.
והנה לפתע, כמתנת יום הולדת ה- 57 שלה ביקשה מחשב וחיבור לאינטרנט. היא מבקשת לדבר עם חבריה בסקייפ ורוצה ללמוד לשלוח מיילים ולהוריד ספרי קריאה ומוזיקה!!!
לא יאומן כיסופר!!! אמי רוצה מחשב!!! היא רוצה לגלוש באינטרנט ולדבר דרך סקייפ!!!!כמה מרגש הדבר!!!
זה מרגש אותי עד דמעות, הנה אמי הבינה עד כמה המחשב הוא אמצעי נחוץ בבית ומתחילה לגלות את האפשרויות הטמונות בו!!!
בהזדמנות זו חשבתי על המודל של רוג'רס בנושא של אימוץ הטכנולוגיה, אליו התייחסתי בפוסט שלי
בתאריך 20.08.10.
רוג'רס דיבר על תיאוריית הפצת החדשנות, בה הוא התייחס לחידוש עצמו ולמידת האימוץ של החידוש בקרב האוכלוסייה.
התיאוריה של רוג'רס מתארת חמש קבוצות של מאמצי חידושים לפי משך הזמן שעובר ממועד המצאת החידוש ועד לאימוצו:
1. חדשניים
2. המאמצים המוקדמים
3 .הרוב המקדים
4. הרוב המאחר
5. מאחרים באימוץ
רוג'רס טוען שלתהליך ההפצה של כל חידוש יש צורת האות האנגלית S: בהתחלה קצב הפצה איטי והוא מתגבר בשלב הביניים ומעט את הקצב לקראת הסוף .הוא טוען כי לנורמות ולערכים התרבותיים (כגון שמרנות, דתיות וליברליות) השפעה על אימוץ החידוש יותר ממאפייני הפרט (כגון גיל והשכלה). לפי רוג'רס לגיל אין כל השפעה על שיעור אימוץ החדשנות.
לדעתי השטח מראה אחרת, הילדים הם החדשניים, הם אלה שנולדו בעידן הטכנולוגי והאנשים המבוגרים יותר, הם אלה שמאחרים באימוץ (לפחות חלקם הגדול). הם אלה שנולדו בעידן אחר ולא ממהרים לאמץ את השינויים הרבים שהחיים בעידן הטכנולוגי מזמנים להם.
החוויה המרגשת של הוריי מעידה על כך, שאכן ההורים שלנו, הם המאמצים האחרונים של החידושים. מבחינתי, לא משנה מתי האימוץ מתרחש, העיקר שהוא יתרחש והם יזכו להנות מהטכנולוגיה והיתרונות הרבים שלה...
להרחבת הידע ניתן לקרוא את המאמר של רוג'רס בקישור הבא:
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=2558
בסרטון הבא סבתא סעדה משוחחת עם נכדה ומספרת על המחשבים. הסרטון מעלה חיוך, אך יחד עם זאת מעלה שאלות ותהיות... איפה מקומם של ההורים שלנו בכל הטכנולוגיות של היום? ומהו הפער בינם לבין ילדינו, הנכדים שלהם?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה