ברוכים הבאים לבלוג שלי!!!

הבלוג נפתח לצרכי הלימודים לקראת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים. בהמשך אחלוק ואשתף בתובנות, בתהיות ובמחשבות, שהן חלק בלתי נפרד מתהליך הלימודי.



יום שבת, 17 ביולי 2010

שילוב הוויקי בכיתה - יתרונות וחסרונות...

  1. שלום לבלוג היקר שלי,
    השבוע הנושא הפופולארי ביותר בבלוגים של עמיתיי ללימודים היה נושא של סביבת הוויקי. תחילה אמרתי לעצמי שאני לא אכתוב על הוויקי בשום פנים ואופן, היות וכבר כתבו רבות על כך לפני. אולם הנה צחוק הגורל...
    שוטטתי לי ברשת בחיפוש אחר חומר מעניין בנושא שילוב הטכנולוגיה בחינוך.
  2. והנה ראו זה פלא!!!

נתקלתי וקראתי כתבה מעניינת למדי של ד"ר אברום רותם- שילוב למידה ועשייה פדגוגית שיתופית באמצעות וויקי.

בתמונה המצורפת מחבר המאמר מסתת באבן מידע אודות וויקי, שלכאורה הוא ניתן לשינוי בכל עת על ידי כל אחד, ובעצם חרוט באבן - שמור לדראון לתפארת עולם- בגירסאות הנשמרות של דפי הוויקי - היסטוריה.

המושג וויקי מוגדר במאמר ככלי המאפשר יצירת מידע שיתופי, בשיתופיות עם קבוצת משתמשים המונים אחד עד אינסוף, כלומר, כל העולם ואשתו. הוויקי הוא מצבור דפי ווב באתר ייעודי שניתנת בהם הרשאה לעריכה, להוספה ולהשמטה לכל משתתף בו.
באופן זה מוזנים תוכן ומידע על ידי קבוצת משתמשים של אדם אחד ועד אין-סוף אנשים, נערך אין-סוף פעמים על ידי חברי הקבוצה, וכך בתהליך אין-סופי מזדכך המידע ונעשה איכותי ואמין יותר.

רציונל הוויקי
שיתופיות בהבניית מידע. כל אדם מוזמן לתרום מהידע האישי שלו למאגרי מידע ייעודי מקוון המצוי ברשת והנגישות אליו מתאפשרת באמצעות הרשת. ניתן לתרום פריט מידע חדש, לערוך פריט מידע קיים, להוביל וליזום הבניית מידע חדש שטרם החלה, להצטרף להבנייה כזו שכבר החלה וכ'ו.
איזה פרטי מידע? כל מידע שעולה על הדעת ושניתן לביטוי בטקסט דיגטאלי באופן שגם האחרים יבינו אותו וימצאו בו שימוש אישי.
כל אחד מוזמן להוסיף, לשנות, לערוך, להוסיף ולהשמיט ככל שעולה על רוחו.

המאמר מתייחס למאפיינים של וויקי אשר יאפשרו וכבר מאפשרים את שילובו בכיתה:

1. עבודה שיתופית ("קולוברציה" - Collaboration ) אולטימטיבית. כל אחד מקבוצת המשתמשים יכול לקרוא, לעדכן, ליזום הוספת מידע נוסף וכד', תוך כדי אינטראקציה עם האחרים סביב נושאים ממוקדים ומוגדרים היטב בתוכן הדפים.
2. ניהול פשוט- הוספה, השמטה ועריכת תוכן פשוטים ומידיים. סביבת הוויקי בעלת
עיצוב פשוט, ניתנת אפשרות לשילוב תמונות וקבצים ללא הגבלה. ניהול דפים פשוט (שינוי שם, הערבה, מחיקה, עדכון,תאפשר איתור כפילויות, איתור דפים שלא מופנים מדפים אחרים ועוד) , הגנה בפני שינויים בדפים נבחרים.
3. היסטוריה - שמירת כל הגירסאות של כל דף באתר, עם אפשרות שחזור של גירסא קודמת בכל עת.
4. דפי שיחה (שיח מקוון) צמודים לכל דף – דיון מקוון ממוקד וענייני לכל דף באתר.
5. ניהול הרשאות – הרשאות עריכה ועדכון, קריאה, הגבלה מקומית לקבוצות דפים לעריכה

6. מעקב אחר עדכניות המידע המוכנס באמצעות מעקב אחר " שינויים אחרונים", עדכון אישי על כל שינוי שנעשה בדפים נבחרים מראש ועוד.

המושג "עדכניות" הכוונה למועד בו המידע התווסף או נערך שוב'. תכונה זו חשובה ביותר להערכת תרומת כל לוומד בוויקי כתה.
7. ניווט מוסדר בתפריטים מובנים לצד ניווט חופשי שאיכותו מותנית במנהלי האתר ודרך הפעלתו, הפעלת דרכי התנהלות המשתמשים המורשים, ודרכי עדכונו.



8. דף אישי לכל משתמש – דף בו המשתמש יוצר דף אישי לצד מקום לאינטראקציה מידית איתו בדף/ דפי השיחה הצמוד.
9. עקומת למידה קטנה. השתלטות על הכלי בזמן קצר יחסית לכלים דומים. הן של מנהלי האתר והן של משתמש מן השורה.

יתרונות השימוש בויקי:

1. שיתוף מידע וידע אישי בארגון / קבוצה ייעודית סביב עניין מסויים

2. יצירת תוכן שיתופי, בעקרון על ידי אינסוף משתמשים פעילים, באופן מעשי על ידי קבוצת משתמשים ייעודית נבחרת / מפוקחת על פי החלטת מנהלי האתר.

3. הוראה ולמידה כמו גם ניהול הלמידה. קונקרטית – כלי למידה שיתופית אולטימטיבי, לצד כלי ביטוי אישי שקוף ואוטנטי. החיבור המנצח של הקצוות בכל תהליך למידה: תהליך אישי/ פרטי/ אינטימי הנשען על תהליך למידה שיתופי – הסינגריה של קבוצת הלמידה המרוממת ותורמת לכל לומד באופן אישי.

חסרונות וטענות
1. אמינות המידע באתרים הפתוחים לכל ללא בקרה הולמת.

2. עורך (מס' דפים) מוגבל

3. פתוח לכל – אי אפשר להכניס מידע חסוי אישי או קבוצתי.


דרכים לשימוש בוויקי להוראה

- וויקי כיתה - סביבת עבודה כיתתית בסביבה מקוונת. פעילויות של למידה אישית ושיתופית המורכבות מהבנייה שיתופית של מידע, כמו גם ביטוי אישי.

- תוצר אישי - טכנולוגיית הוויקי לתלמידים מאפשרת בקלות ובפשטות: (1) לכתוב; (2) לערוך; (3) להגיש את התוצר הלימודי באופן מידי כשכל שלוש הפעילויות האלה מתבצעות בקלות, שלמורים מתחילים היא נראת קלות בלתי נסבלת.

- עריכה קבוצתית - אחת הדרכים ליישום תוצר לימודי משותף היא לתת לכל קבוצה דף ויקי שעליו יכתבו את העבודה שעליהם להגיש בסיום התהליך.

- דרכי יישום - סביבת הוויקי נוחה לאיסוף מידע מקבוצה של תלמידים ולריכוזו בגלל הקלות שבה ניתן לערוך דף ויקי

- לימוד השפה ושיפורה - הסביבה המקוונת היא סביבה המרחיבה את אפשרויות לימוד השפה. ניתן לנצל את סביבת הוויקי כדי ללמד כתיבה ושפה, ולא להשלים עם העיוות המתרחש בשפה כתוצאה מהתקשורת המידית בסביבה מקוונת.
המאמר נלקח מאתר שקישורו מצורף:
http://avrumrotem.com/avrum-S/wikikita/

אין ספק שהמאמר מוסיף את הפן התיאוריתי על ההתנסות המעשית שמתרחשת בהרצאות בכיתה. שניהם יחד משתלבים בכדי לאפשר לנו, אנשי החינוך, הכרות והתנסות עם כלי העבודה החדש וזאת במטרת שילובו בעבודה. המאמר של דר" אברום רותם מדגים את השילוב המעשי של הוויקי שכבר נעשה במספר בתי הספר ובמספר ארגונים ברחבי המדינה.

תתעדכנו...







6 תגובות:

  1. הי אילנה,
    אכן לויקי ישנם שימושים רבים כאשר מילות המפתח הן "שיתופיות" ו "טקסטואליות".
    בתור אחת שלא רצתה לכתוב על הויקי - נתת בסוף הרצאה שלמה, מלאה ומקיפה בנושא... :-) ועל כך, תודה!
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. הי אילנה,
    אכן ערכת סקירה ממצה ומקיפה על מאפייני הויקי, יתרונותיו ושימושיו בהוראה.
    השיתופיות ביישום הויקי, שונה מעט מיישומים אחרים שהכרנו, וגם אני באופן אישי לומדת ומסתגלת לעבודה בסביבה זו...
    ואני מקווה לנצל סביבה זו לשיפור תהליכי הכתיבה בכיתות ג' ו ה' - בהן אני אמורה ללמד שפה (ולהכין למבחנים החיצוניים...)
    דורית

    השבמחק
  3. היי אילנה
    תודה על השיתוף במידע.
    אני מאמינה שהוויקי מתאים לשימוש במטלות עם מטרות ספציפיות שעליהן סביבה זו יכולה לתת מענה.
    לדעתי, יש להתנסות יותר בכך לפני שחורצים את גורלה של סביבה זו..
    אורנית

    השבמחק
  4. בנות יקרות,
    תודה לכן על המשובים והתגובות.
    המטלה שקיבלנו בסביבת הוויקי הינה המטלה השיתופית ומה שחשוב כאן הוא התהליך שאנו עוברים ועוד נעבור בדרך אל התוצר השיתופי ולא כל כך התוצר הסופי עצמו.

    השבמחק
  5. נושא מאוד מעניין וחיוני ללמידה.
    תודה על ההסבר.

    השבמחק
  6. שלום לנה
    קראתי את הפוסט המעניין שלך. הצלחת לדון בנושא מאוד חשוב איך משלבים הטכנולוגיה בחינוך דרך הוויקי למרות שלא רצית לכתוב על הוויקי בשום פנים ואופן .

    השבמחק